گوگل کلود دو مدل هوش مصنوعی مولد به نامهای Veo و Imagen 3 را در پلتفرم Vertex AI خود راهاندازی کرده است، در حالی که گزارشها از رشد سریع درآمد در میان شرکتهایی که از این فناوری بهره میبرند، حکایت دارد.
بر اساس دادههای گوگل کلود، ۸۶٪ از شرکتهای تجاری که در حال حاضر از هوش مصنوعی مولد در محیطهای تولیدی استفاده میکنند، افزایش درآمد را تجربه کردهاند و میانگین رشد تخمینی ۶٪ بوده است. این معیار، تلاشهای نوآورانه اخیر این غول فناوری را به پیش برده و منجر به معرفی Veo – پیشرفتهترین مدل تولید ویدئو تاکنون – و Imagen 3، یک سیستم پیشرفته تولید متن به تصویر شده است.
مدل Veo که اکنون در پیشنمایش خصوصی بر روی Vertex AI در دسترس است، به عنوان یک نقطه عطف مهم محسوب میشود زیرا گوگل به اولین شرکت بزرگ ارائهدهنده مدل تصویر به ویدئو تبدیل شده است.
این فناوری به کسبوکارها امکان میدهد ویدئوهای با کیفیت بالا از متن یا تصاویر ساده تولید کنند و به طور بالقوه فرآیندهای تولید ویدئو در صنایع مختلف را متحول سازند.
Imagen 3 – که قرار است هفته آینده برای تمامی مشتریان Vertex AI منتشر شود – وعده میدهد که واقعگرایی بیسابقهای در تصاویر تولید شده ارائه دهد، با بهبودهای قابل توجه در جزئیات، نورپردازی و کاهش نویز. این مدل شامل ویژگیهای جدیدی برای مشتریان تجاری در فهرست مجاز، از جمله قابلیتهای ویرایش پیشرفته و گزینههای سفارشیسازی برند است.
تحول عملیات
چندین شرکت بزرگ شروع به پیادهسازی این فناوریها در عملیات خود کردهاند. شرکت موندلیز اینترنشنال، که پشت برندهایی مانند اوریو، کدبری و چیپس آهوی قرار دارد، از این فناوری برای تسریع در تولید محتوای کمپین در سراسر پرتفوی جهانی برندهای خود استفاده میکند.
جان هالوورسون، معاون ارشد تجربه مصرفکننده و تجارت دیجیتال در موندلیز اینترنشنال، توضیح داد: «همکاری ما با گوگل کلود در استفاده از قدرت هوش مصنوعی مولد، بهویژه از طریق Imagen 3، در انقلاب تولید محتوا بسیار مؤثر بوده است. این فناوری به ما امکان داده تا صدها هزار دارایی سفارشی تولید کنیم و کیفیت خلاقانه را بهبود بخشیم در حالی که بهطور قابل توجهی زمان ورود به بازار و هزینهها را کاهش دادهایم.»
پلتفرم اشتراک دانش Quora که ابرازی با نام Poe را توسعه داده است، پلتفرمی که به کاربران امکان میدهد با مدلهای هوش مصنوعی مولد تعامل کنند. اکنون Veo و Imagen با پویی ادغام شدهاند. اسپنسر چان، مدیر محصول پویی در Quora، اظهار داشت: «ما پویی را ایجاد کردیم تا دسترسی به بهترین مدلهای هوش مصنوعی مولد جهان را دموکراتیزه کنیم. با Veo، ما اکنون به میلیونها کاربر امکان میدهیم ایدههای خود را از طریق ویدئوهای مولد خیرهکننده و با کیفیت بالا به زندگی بیاورند.»
ایمنی و امنیت
در پاسخ به نگرانیهای فزاینده درباره محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، گوگل ویژگیهای ایمنی قویای را در هر دو مدل پیادهسازی کرده است. این ویژگیها شامل موارد زیر است: نشانهگذاری دیجیتال از طریق SynthID گوگل دیپمایند. فیلترهای ایمنی داخلی برای جلوگیری از ایجاد محتوای مضر. سیاستهای دقیق حاکمیت داده برای اطمینان از حفاظت از دادههای مشتری. پوشش حقالامتیاز برای خدمات هوش مصنوعی مولد بهعنوان اولین در صنعت. عرضه این مدلهای جدید نشاندهنده نفوذ روزافزون گوگل در فضای هوش مصنوعی سازمانی است و به سمت راهحلهای هوش مصنوعی پیچیدهتر و یکپارچهتر برای کاربردهای تجاری حرکت میکند.