استارتاپ پیکا لبز (Pika Labs) از هوش مصنوعی مولد Pika 1.0 رونمایی کرد. این هوش مصنوعی به کاربران امکان میدهد که ویدیوها را در سبکهای مختلف مانند انیمیشن سهبعدی، انیمه یا فیلم سینمایی، از طریق توصیفات متنی تولید و ویرایش کنند. این شرکت که تنها حدود ۶ ماه از عمر آن میگذرد، از جذب سرمایه ۵۵ میلیون دلاری خبر داده است.
براساس اطلاعات ارائهشده در وبلاگ رسمی شرکت Pika، این شرکت با معرفی Pika 1.0 میخواهد درزمینه تولید و ویرایش ویدیو فعالیت چشمگیری داشته باشد. بهنظر میرسد که پیکا رقیب قدرتمندی برای هوش مصنوعیهای محبوب Runway و Stability AI محسوب میشود. شرکت ادوبی نیز در این زمینه فعالیتهایی دارد و میخواهد هوش مصنوعی تولید و ویرایش ویدیو داشته باشد.
پیکا میگوید هوش مصنوعی آنها که نسخه اولیهاش چندی پیش عرضه شد، درحالحاضر توسط بیش از نیم میلیون نفر استفاده میشود؛ همچنین گفته شده که سایت این هوش مصنوعی برای ثبتنام باز است و بهتدریج نیز در دسترس کاربران بیشتری قرار میگیرد؛ پیکا گفته است که میخواهد هرکسی را به یک کارگردان و تهیهکننده ویدیوی خلاق تبدیل کند.
هوش مصنوعی مولد پیکا؛ ابزاری برای ساخت و ویرایش ویدیو
«دمی گوئو» و «چنلین مِنگ»، سازندگان هوش مصنوعی پیکا، از دانشجویان دکترای آزمایشگاه هوش مصنوعی استنفورد بودند. قبل از تحصیل در استنفورد، گوئو بهعنوان مهندس در بخش تحقیقات هوش مصنوعی متا کار میکرد؛ چنلین مِنگ نیز تعدادی مقاله پژوهشی درزمینه هوش مصنوعی، ازجمله چندین مقاله مرتبط با هوش مصنوعی مولد، نوشته است.
آنها اولین نسخه پیکا را ابتدا در اپلیکیشن دیسکورد راهاندازی کردند. پس از انتشار این هوش مصنوعی، کاربران در یک هفته میلیونها ویدیو با آن ساختند. درنتیجه تعامل زیاد کاربران با این هوش مصنوعی توجه سرمایهگذاران را به خود جلب کرد؛ بهطوری که این شرکت در همان زمان تأسیسش موفق به جذب ۲۰ میلیون دلار سرمایه شد.
دمی گوئو، مدیرعامل پیکا، درباره هدف راهاندازی این هوش مصنوعی میگوید:
«ما خوب میدانیم که تولید محتوای باکیفیت دشوار و پرهزینه است؛ ما پیکا را ساختیم تا به همه، از کاربران خانگی گرفته تا حرفهایها، ابزارهایی برای زندهکردن ویدیوهای با کیفیت بالا ارائه دهیم. چشمانداز ما این است که هر کسی را قادر به کارگردانی داستانهای خود کنیم و به افراد برای بروز خالق درونی آنها فرصت دهیم.»
براساس گزارشهای قبلی، پیشبینی میشود که سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی مولد از ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳، به ۱۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ افزایش خواهد یافت. همچنین یک نظرسنجی نشان داده که نسل Z از هوش مصنوعی مولد استقبال زیادی کرده است، به نحوی که از هر پنج نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله، چهار نفر از ابزارها، برنامهها و خدمات هوش مصنوعی ازجمله ChatGPT و My Snapchat استفاده میکنند.