مجله خبری و آموزشی هوش مصنوعی

رمز و رازهای ChatGPT قسمت۲ – چهار قانون برای نوشتن پرامپت مثل حرفه‌ای ها

توسط همایون آزادپور
منتشر شده: آخرین بروز رسانی در تاریخ ۰ اظهار نظر

قسمت اول این مقاله به قلم آقای مت گایرو را در اینجا خواندید. حالا برویم به سراغ قسمت دوم این مقاله هیجان‌انگیز:

۹۹٪ از پرامپت‌هایی که در وب می‌بینید آشغال هستند.

آنها فقط به دنبال جلب توجه مقلدانی هستند که با وعده تبدیل شدن به یک متخصص ChatGPT  در ۳۰ ثانیه، به سراغ پرامپت‌های آنها بروند. من یکی از آن احمق‌هایی بودم که باورشان کردم. با این فکر که یک پرامپت ۵ کلمه‌ای می‌تواند تمام ویژگی‌های جادویی ChatGPT را برای شما مهیا کند. این فکر اشتباه است.

چت جی پی تی این طوری کار نمی‌کند.

آیا شما تا به حال از یک چنین پرامپتی استفاده کرده‌اید:

Write 10 compelling headlines about X (۱۰ تیتر متقاعدکننده راجع به X بنویس) یا (یک مقاله راجع به Y بنویس)

خب خروجی چنین پرامپتی بسیار بد است. شرط می‌بندم شما هم می‌دانید راجع به چه چیزی حرف می‌زنم. بعد از ۱۰۰ ساعت کلنجار رفتن با پرامپ‌نویسی ChatGPT من به یک الگو برای نوشتن پرامپت‌های عالی دست پیدا کردم. «موضوع اصلا این نیست که به ChatGPT مثلا بگویید یک مقاله برایم بنویس»

نه. ChatGPT می‌تواند به ده‌ها جهت که شما به طور مشخص برایش تعیین می‌کنید حرکت کند. کاملا مشخص.

تصور کنید که با یک فرد فوق باهوش که اطلاعاتش بسیار بیشتر از شماست صحبت می‌کنید. اگر شما بخواهید با او راجع به علوم عصب‌شناسی، مهندسی موشک یا شستشوی فرش بحث کنید، بسیار خب،  او می‌تواند به خوبی با شما بحث کند.

بنابراین شما باید برای او مرزهای مشخصی تعیین کنید که از آن فراتر نرود.

و این یعنی همان ۴ قانونی که من به آن روش قدرتمند پرامپت‌نویسی می‌گویم.

 

این چهار الگو بسیار مهم است:

۱- ACTING AS (ظاهر شدن در نقشِ): (توضیح مترجم: معنی این عبارت که در پرامپت‌های حرفه‌ای مشاهده می‌کنید این است که از چت جی پی تی می‌خواهید در نقش یک متخصص ظاهر شود یعنی خود را در جای یک متخصص قرار دهد که دانش کاملی در آن زمینه بخصوص دارد) ChatGPT در این سناریو کیست؟ آیا او دستیار نگارش شماست؟ دستیار پژوهش بازار شماست؟ یا به سادگی یک بررسی کننده گرامر است؟ تعیین کردن نقش ChatGPT، لحن و ادبیات او را تعیین می‌کند.

۲- زمینه و مفاد: اطلاعات پسزمینه اهمیت دارد. زمینه‌ای که در آن عمل می‌کنید را نشان بدهید و چیزی که می‌خواهید به دست بیاورید. شما چه کسی هستید؟ با چه کسی دارید حرف می‌زنید؟ آیا شما در حال نوشتن یک رشته ایمیل برای برقراری ارتباط عمیق با مخاطبین خود هستید؟

یا در حال نوشتن یک پست در مدیوم یا گپ‌هال هستید که انتظار دارید ویرال شود؟

۳- دستورالعمل‌ها: شفاف و مستقیم باشید مثل Gps تان وقتی که در یک شهر بزرگ گم شده‌اید. درباره اینکه ChatGPT چگونه می‌تواند به خروجی مورد نظر شما برسد بیشتر حرف بزنید. به عنوان مثال به عنوان اول شخص بنویسید. بایک فعل اقدامی شروع کنید..

۴- مراحل پیشرفت: به ChatGPT بگویید مراحل چگونه باید به نظر برسد. آیا در ابتدا می‌خواهید یک خروجی ارایه دهد؟ یا می‌خواهید در ابتدا تیترهای جلب توجه کننده تولید کند. یک پرامپت مثل این را در نظر بگیرید:

Write 10 headlines about time-management (۱۰ تیتر درباره مدیریت زمان بنویس)

اینجا کلیک کنید تا نتایج خسته‌کننده اش را ببینید

 

شما می‌توانید حس کنید که اینها با هوش مصنوعی نوشته شده است. نه؟ حالا بیایید کمی چیزها را تقسیم‌بندی کنیم و از الگوی پرامپ‌نویسی قدرتمند استفاده کنیم.

حالا اینجا کلیک کنید تا تیترهایی را ببینید که ۱۰ برابر بهتر است

 

تعجب کردید؟

خب خیلی ساده به خاطر اینکه من از الگوی پرامپت‌نویسی قدرتمند که برای شما تشریح کردم استفاده کرده‌ام. این هم پرامپتی است شبیه آن چه من به کار برده‌ام: (توضیح مترجم: در اینجا چون موضوع پرامپت است من هم متن انگلیسی و هم ترجمه فارسی آن را می‌آورم. توجه داشته باشید که در برخی زمینه‌ها، بدون شک عملکرد ChatGPT در زبان انگلیسی بهتر از فارسی است بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند اصل پرامپت را به زبان انگلیسی و موضوع را به فارسی بنویسند و از روبات بخواهند که خروجی را به فارسی تولید کند. اما در هر حال از پرامپت‌های فارسی هم می‌توانید استفاده کنید. توصیه من این است که ابتدا از پرامپت‌های فارسی استفاده کنید و در صورتی که نتیجه نگرفتید آن وقت به روشی که گفتم از پرامپت انگلیسی استفاده کنید)

Act as my viral headline assistant

به عنوان دستیار عناوین وایرال من عمل کن

Context: I’m composing a viral blog post for experts (typically men) over 40 who want to monetize their expertise with online content part-time. My goal is to get my article to go viral so that I can reach the largest number of eyeballs possible.

زمینه: من می‌خواهم یک پست وبلاگی وایرال برای متخصصین بنویسم (خصوصا مردها) بالای ۴۰ ساله که می‌خواهند عملکرد خود را با محتوای آنلاین پاره وقت زیر نظر بگیرند. هدف من این است که مقاله من وایرال بشود بنابراین می‌خواهم حداکثر مخاطبان ممکن آن را ببینند.

Here are the instructions:
۱. The headline should spark curiosity and not give away the solution
۲. It should be under 90 characters
۳. It should incorporate various headline styles like How to, the ultimate guide, or a listicle
۴. Don’t mention the age of the audience in the headlines
۵. Apply everything you know about going viral

دستورالعمل‌ها این ها هستند:

۱- عنوان باید کنجکاوی را برانگیخته و راه حل را فاش نکند

۲- باید زیر ۹۰ کاراکتر باشد

۳- باید سبک‌های متفاوت را در عناوین بگنجانی سبک‌هایی مثل اینها: چگونه، راهنمای کامل یا لیست

۴- به سن مخاطبین در تیترها اشاره نکن

۵- هر چیزی که خودت می‌دانی را برای وایرال شدن اعمال کن

Here’s how we’ll proceed:
۱. Identify one specific strong outcome that holds value to my audience but remains unattainable due to time constraints. It has to be outcome-driven, specific, and tangible.
۲. Identify one specific struggle that my audience faces concerning time management
۳. Write 10 different headlines

و اما این هم روش انجام مراحل:

۱- یک خروجی قدرتمند مشخص را شناسایی کن که برای مخاطبین من ارزش داشته باشد اما به دلیل محدودیت‌های زمانی دست‌نیافتنی باقی می‌ماند. این باید نتیجه محور، مشخص و محسوس باشد.

۲- یک کوشش خاص را معین کن که مخاطبین من در ارتباط با مدیریت زمان با آن مواجه شده‌اند (دست و پنجه نرم کرده‌اند – البته این اصطلاح شاید برای هوش مصنوعی خیلی قابل تشخیص نباشد؛ مترجم)

۳- ۱۰ عنوان متفاوت بنویس

 

جمع‌بندی این قسمت

بله مطمئنا ایجاد کردن یک پرامپت این چنینی، زمان زیادی خواهد برد. اما توجه داشته باشد این چیزی است که شما می‌توانید به طور مکرر از آن استفاده کنید در حالی که لازم است فقط یک بار آن را ایجاد کنید.

پس ارزشش را دارد که وقت بیشتری صرف ساختن پرامپت‌های مناسب بکنید. برای آن که بتوانید سال‌ها از این محصول برداشت کنید.

دیگر زمان به کار بردن پرامپت‌هایی مثل این گذشته است: «یک مقاله راجع به مدیریت زمان بنویس» و بعد همان جا بنشینید و مدام سرتان را به دیوار بکوبید که چرا این مقاله در نمی‌آید و مثل این می‌ماند که یک ماهی سوار دوچرخه شده باشد.

 

از این چهار قانون استفاده کنید و آن وقت نتایج شما از زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت. حب خالا شاید با خودتان فکر کنید: «باشه آدم باهوش! من این قوانین رو هم انجام دادم، حالا چطور کاری کنم که زبان و بیان ChatGPT مثل من بشه؟»

تصور کنید که بتوانید ChatGPT را به دستیار نگارش شخصی خودتان تبدیل کنید ، که هر کلمه و عبارت را دقیقا متناسب با زبان و بیان شما استفاده کند. یک چیزی شبیه یک فیلم عملی-تخیلی می‌شود. نه؟ اما چرا. این واقعیت دارد. و مثل آب خوردن می‌توانید این کار را انجام دهید.

در بخش بعدی مقاله من چند ترفند را برای شما فاش می‌کنم که بتوانید لحن ChatGPT را آن قدر شخصی کنید که انگار در دفتر خاطرات شما سرک کشیده است.

 

 

 

این مطالب هم پیشنهاد می‌شود

پیام بگذارید