در این آموزش جامع میخواهیم نحوه ایجاد یک رزومه و CV حرفهای به کمک هوش مصنوعی chatgpt و پرامپتهای مناسب برای آن را شرح دهیم. در این راهنما به کمک پلتفرم همنگار، شما میتوانید رزومههای حرفهای برای موقعیتهای شغلی خاص بفرستید و امکان رسیدن به موقعیت شغلی را برای خود افزایش دهید.
قبل از این که راهنما را مطالعه کنید یک سورپرایز برایتان دارم. اگر حوصله سروکله زدن با مسائل فنی مربوط به پرامپتها را ندارید میتوانید از الگوی آماده تولید رزومه همنگار استفاده کنید. به انتهای مقاله مراجعه کنید تا روش ساخت رزومه با الگوی همنگار را به شما معرفی کنم.
مزایای اصلی نوشتن رزومه با هوش مصنوعی
همان طور که میدانید مدل هوش مصنوعی chatgpt در نوشتن و تولید محتوای متنی به کار میرود. در پلتفرم همنگار، از این مدل در ابزارهای گوناگونی از جمله روباتهای هوش مصنوعی متخصص استفاده شده است و ما هم از این چتبات ها برای نوشتن رزومه استفاده میکنیم. اما متن رزومه شما باید دارای یک فرمت خاص باشد.
یک رزومه حرفهای علاوه بر داشتن یک فرمت خاص باید دارای کلیدواژه های اختصاصی نیز باشد. بر طبق گزارش JOBSCAN (یک شرکت تخصصی شغل یابی) ۹۷٪ از ۵۰۰ شرکت موفق دنیا از ATS (سیستم رهگیری متقاضی) یا applicant tracking system استفاده میکنند. بنابراین استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی میتواند به شما در یافتن شغل کمک قابل توجهی بکند.
در ابتدا به یاد داشته باشید شما باید در زمینه تخصصی و شغلی خود دارای اطلاعات کافی باشید و یا از مشورت متخصصان در این زمینه کمک بگیرید. هوش مصنوعی چیزی درباره شما نمیداند و شما باید اطلاعاتی درباره خودتان به او بدهید تا بتواند بر اساس آن یک رزومه حرفهای بنویسد. با دانستن این نکته میتوانیم به طور خلاصه مزایای استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن رزومه را در اینها خلاصه کنیم:
- صرفهجویی در زمان با هوش مصنوعی – نوشتن جزییات رزومه و طراحی بخشهای مختلف آن میتواند کار زمانبری به نسبت ویرایش یک رزومه آماده توسط هوش مصنوعی باشد
- بررسی و تصحیح ایرادات املایی و گرامری – در این زمینه هم میتوانید روی هوش مصنوعی حساب کنید تا ایرادات موجود در رزومه شما را برطرف کند.
- تبدیل سریع رزومه شما به فرصت شغلی – شما مهارتهای خود را دارید. هوش مصنوعی با تبدیل آنها به یک رزومه خوب، به شما فرصت نزدیک شدن به آرزوی شغلیتان را میدهد.
نکته دیگری که باید درباره این آموزش ذکر کنیم این است که در نظر داشته باشید شما این رزومه را برای یک آفر یا آگهی شغلی قرار است بفرستید. بنابراین در بخشهای مرتبط، وقتی ما از آگهی شغلی صحبت میکنیم مقصودمان همان موقعیت شغلی است که میخواهید برای آن درخواست/رزومه بفرستید.
مراحل نوشتن رزومه با هوش مصنوعی همنگار
برای نوشتن رزومه به کمک چتبات شما به یک پرامپت نیاز دارید. پرامپت همان متن/سوال یا درخواستی است که به بات میگویید تا پاسخ مورد نظر را به شما بدهد. اما نوشتن یک پرامپت مناسب، مهمترین مساله در دریافت بهترین نتیجه برای رزومه شماست. پرامپت به سادگی پرسیدن یک سوال یا درخواست از یک برنامه نیست.
۱- اطلاعات خود را آماده کنید
برای نوشتن پرامپت مناسب در ابتدا باید اطلاعات تخصصی درباره خودتان ارایه دهید.
- اطلاعات کامل تماس شامل آدرس ایمیل اختصاصی و شماره موبایل
- تجربه کاری، مهارتهای مرتبط، و یک شرح مختصر درباره مسئولیتها و سمتهای قبلی شما و دستاوردهای کلیدیتان در هر سمت. سعی کنید معیارهایی عملی برای دستاوردهای شغلی خود را بیان کنید البته در صورت وجود
- اطلاعات تحصیلی، شامل سالهای تحصیل، مدارک، گواهینامهها و احتمالا افتخارات و جوایز
- مهارتهای مرتبط با آگهی شغلی و نیازمندیها و مسئولیتهای مورد نیاز آن (که رزومه را برای آن تولید میکنید)
- یک کپی یا هایلایتهای کلیذی از آگهی شغلی، شامل توضیحات موقعیت شغلی، کاندیدای ایدهآل و فرهنگ سازمانی
۲- شروع به نوشتن پرامپت کنید
با اطلاعات سودمندتان پرامپت را بسازید. با ارایه اطلاعات مربوط به پست موقعیت شغلی به چت بات شروع کنید.
پرامپتها به انگلیسی و فارسی:
I need help drafting my resume. Please emphasize my most relevant education, experiences, and skills to align with the job requirements and responsibilities in the job description. Here’s a copy/summary of the posting: [Insert job posting].
من به راهنمایی برای نوشتن پیشنویس رزومهام نیاز دارم. لطفا از بهترین تحصیلات، تجربهها و مهارتهای مرتبط من بر اساس نیازها و مسئولیتهای موقعیت یا آگهی شغلی استفاده کن. این یک چکیده از آگهی شغلی است: [آگهی شغلی را در اینجا وارد کنید]
۳- اطلاعات شخصی خود را وارد کنید
سپس اطلاعات تخصصی و شخصی مرحله اول را ارایه دهید. بسیار مهم است که این اطلاعات را به شکلی سازماندهی شده و منظم ارایه دهید که خواندن و درک آن برای چت بات آسان باشد. برای جلوگیری از خطا، اطلاعات تماس، مهارتها، تحصیلات، تجربیات و موارد فوق برنامه را در بخشهای متفاوت از هم جدا کنید. از پاراگرافهای مختصر و لیستهای نشانهدار برای عمق بخشیدن به هر بخش استفاده کنید.
اینها اطلاعات شخصی است که مایلم در رزومهام گنجانده شود.
- اطلاعات تماس: شامل نام، شماره تلفن، آدرس ایمیل، و هر پلتفرم مرتبط دیگر (مثل پروفایل لینکدین یا سایت نمونه کار)
- تجربه و سوابق کاری: تجربه و سوابق تخصصی خود را به شکل موجز و چکیده بیان کنید. برای اینکه بدانید تا کجا باید پیش بروید توصیه میکنم از شغلهای دورتر از ۱۵ سال قبل و سمتهای نامرتبط به موقعیت شغلی اجتناب کنید.
- تحصیلات: سالی که فارغالتحصیل شدید، مدرکتان، دانشگاه یا موسسهای که در آن تحصیل کردید، و دستاوردهای آکادمیکتان. که میتواند شامل معدل چشمگیر، بورسیهو هر گواهینامه مرتبط باشد
- دستاوردهای فوق برنامه: هر نوع تجربه کاری مرتبط با موقعیت شغلی در داخل یا خارج از جهان تخصصی را بیان کنید شامل فعالیتهای داوطلبانه، جوایز صنعتی و تجاری و هر پروژه خاص دیگر
۴- ارایه توصیه ها
در انتها راهبردهای اضافی را مطابق با انتظارات شرکت ابراز کنید. این هم میتواند یک موقعیت خوب باشد از چت بات برای راهنمایی بیشتر در زمینههای موردنظرتان سوال کنید. به عنوان مثال:
- به من بگو: چطور رزومه ام را منظم و سازماندهی کنم؟
- ۱۵ فعل عملی با نمونه استفاده برای شرح دستاوردهای و سوابق کاریام پیشنهاد بده
- یک فهرست از ۱۰ مهارت مفید برای این موقعیت شغلی به من معرفی کن
- این بخش را با یک بیان تخصصی بازنویسی کن
- دو گزینه به من ارایه بده: یک رزومه عملی و یک رزومه زمانبندی شده
- سه گزینه برای یک اظهارنامه شخصی یا چکیده رزومه برای من ایجاد کن که بهترین مهارتهای مرا برای برترین نیازمندیهای این موقعیت شغلی خلاصه کند
- بر اساس رزومه من، ۱۰ مهارت قابل جایگزینی که فایده بیشتری برای این موقعیت شغلی داشته باشد چیست؟
مثال برای نوشتن پرامپت
برای اینکه بتوانید پرامپت خود را با آگاهی کامل بنویسید در اینجا یک مثال کامل برایتان میآورم. در ابتدا نحوه نوشتن پرامپت را بیان میکنم و سپس یک نمونه پرامپت به زبان انگلیسی ذکر میکنم. شما کافی است – چه میخواهید رزومهتان به زبان انگلیسی باشد چه فارسی – در قسمت مربوط به اطلاعات مربوطه، اطلاعات مربوط به خودتان یا موقعیت شغلی را وارد کنید. سپس در انتها میتوانید به چتبات بگویید که رزومه را به زبان انگلیسی بنویسد یا به فارسی.
برای نوشتن پرامپت این گونه عمل کنید:
من میخواهم در زمینه نوشتن پیشنویس رزومه راهنمایی ام کنی. رزومه برای این موقعیت شغلی است:
[توضیحات موقعیت شغلی را ذکر کنید: شامل شرح شغل
مهارتها
شرایط
درباره شرکت]
اطلاعات شخصی من که میخواهم در رزومه گنجانده شود
[اطلاعات تماس
سوابق و تجربه کاری
تحصیلات
مهارتها
گواهینامه ها و مدارک
دستاوردها]
و این هم نمونه پرامپت به زبان انگلیسی که میتوانید با اطلاعات خودتان جایگزین کنید:
I need help drafting my resume. Here’s the job description:
“Junior Public Policy Analyst at Center for Public Policy. Seeking a highly motivated and intellectually curious Junior Public Policy Analyst to join a dynamic team. You’ll be working with senior analysts, researchers, and policymakers.
Responsibilities:
- Collect and analyze data, review literature, and stay up-to-date on relevant policy developments
- Develop research reports, policy briefs, and recommendations
- Support senior analysts in providing workshops, consultations, and open forums
Qualifications:
- Bachelor’s in political science, economics, or a related field
- Proven research and analytical skills
- Ability to synthesize complex information
- Strong time management, organization, and attention to detail
- Can work independently and collaboratively
About us:
We are a think tank committed to conducting and shaping public policy with a high impact on national policymaking. Our team is dedicated to evidence-based analysis, ethics, and transparency.”
These are the personal details I’d like to include:
Contact information: Jane Smith, (XXX) XXX-XXXX, janesmith@organization.com.
Work experience: I was an assistant consultant for Policy Innovation Lab from 2019 to 2022. I was promoted to Junior Consultant in 2021. I assisted in researching and drafting policy recommendations for funding non-profit organizations focused on sustainable community economic growth. I also became proficient in both qualitative and quantitative data analysis methods.
Education: I earned a BA in Economics from the University of Washington, where I studied from 2015 to 2019. I graduated summa cum laude. I also have a minor in Spanish.
Skills: I have excellent time management skills, am highly organized, and possess strong attention to detail. I enjoy working alone and contributing in a team environment. I’ve developed my active listening skills, am a strong writer, and feel passionate about research.
Certifications and training: I received a Certificate in Public Policy from Harvard Kennedy School in 2020.
Achievements: I consulted on two policy briefs for an acting senator, both of which were successfully drafted into law.
Please provide me with engaging action verbs to describe my accomplishments. Help me brainstorm the best soft skills for a junior public policy analyst and leverage my skills and experience to fit the requirements in the job description.
امیدوارم این راهنما بتواند به شما کمک کند تا یک رزومه کاملا حرفهای برای موقعیت شغلی ایدهآل خود بنوسید و شغل رویاییتان را به دست آورید.
الگوی تولید رزومه حرفهای در همنگار
همان طور که قول داده بودم در اینجا میخواهم شما را با الگوی تولید رزومه در همنگار آشنا کنم. بر اساس نکات و ترفندهای ذکر شده در این آموزش یک الگوی سفارشی ساختهام که شما بتوانید بدون دردسر، فقط با وارد کردن اطلاعات مورد نظرتان، یک رزومه حرفهای تحویل بگیرید.
برای این کار به پنل کاربری خود در همنگار مراجعه کنید و به بخش الگویهای سفارشی -> همه الگوها بروید. حالا رزومه اختصاصی حرفهای را انتخاب کنید و روی آن کلیک کنید. در اینجا میتوانید به راحتی اطلاعات مربوط به موقعیت شغلی و اطلاعات خودتان را وارد کنید و در قسمت گزینههای پیشرفته، حداکثر کلمات را تعیین کنید و لحن را روی حرفهای و برچسب خلاقیت را روی عالی قرار دهید.
سپس روی تولید محتوا کلیک کنید و رزومه حرفهای خود را تحویل بگیرید. در انتها میتوانید از گزینههای بالای بخش خروجی، کپی محتوا و یا دانلود را انتخاب کنید. تلاش میکنم در آینده یک الگوی پیشرفتهتر برای تولید رزومه نیز برای شما ایجاد کنم.